20080520

Kinas kristna protestanter

Carol Lee Hamrin drar några intressanta slutsatser i artikeln China's Protestants--a mustard seed for moral renewal?, angående utvecklingen i Kina till en mer 'civic' organisation genom introduktionen av Protestantism. Religös tro är tillåten i Kina men inte religöst praktiserande så de 5% protestanterna i Kina måste ses genom denna lins. Av de officiellt tolererade religionerna har kristendomen växt snabbast och växer exponentiellt.

Andra religioner i Kina är Buddhism som har c:a 100m anhängare och Taoism med lika många. Många kineser betraktar sig också som anhängare av båda religionerna. Islam har c:a 20m anhängare.

Det är väl egentligen ett ganska starkt argument emot Richard Dawkins och hans meningsfränder att det tidigare ateistiska Kina nu befolkas medelst kristendomen och andra religioner. Kineserna är dock försiktiga med en undersökande attityd till spridningen av kristendomen. Man är ju medveten om teorier för kristendomens effekt på de Europeiska och Amerikanska samhällena och vill se om det moraliskt goda i Väst kan passa dem också. Dvs. de är väl intresserade av om det ger kompetitiva fördelar. Även om framgångsteologi anses vara negativt.

Globaliseringen, anser en del, har skapat en "kulturell jordbävning" i Kina. Kineserna har fått utstå mycket de senaste 20 åren. Fyra femtedelar av de kristna är protestanter snarare än katoliker mot det omvända innan Mao slog till. Det är ju intressant att man väljer den mindre auktoritära kristna läran i denna auktoritära kapitalism med politisk kollektivism.

Dr. Hamrin ställer sig frågan:

"Today, China faces a situation in which it lacks other widely accepted and effective moralizing agents. The family, village, and neighborhood all have been seriously weakened, first by socialism and then by urbanization; socialist values are seriously discredited; Confucianism as a philosophy lacks an organized mass base; and variants of Buddhism and folk religion have not proved to be modernizing agents."

Den viktigaste orsaken till Protestantismens framgångar i Kina tror Dr. Hamrin är:

"But perhaps the core Christian value that appeals most to both rural "second class" citizens and modern urbanites flows from the essential Protestant belief in the individual dignity and equality of man in the eyes of God. "

Med andra ord så förekommer där en religiositet utan en kyrka i vanlig bemärkelse. Man träffas i lägenheter och hus. Maktelementet och ledarskapsfilosofin saknas. Man frågar sig hur en kristendom utan kyrka påverkar samhället? På sätt och vis liknar den de icke-praktiserande religiösa i Västvärlden.

Kollapsen av det socialistiska samhällssystemet och introduktionen av en auktoritär kapitalism har skapat en brist på moral. Det är dock för tidigt att yttra sig om Protestantismen skall kunna fylla detta tomrum eller inte, anser Dr. Hamrin. Att samla in pengar, att driva NGOs är svårt i Kina, precis som i Ryssland. Men kristendomen sprids likväl utan media och mission.

Inga kommentarer: