20081123

Invandrarkontrakt?

Läste lite kommentarer kring informationen på DN.se och SvD.se om så kallade kontrakt för invandring där det svenska samhällets regler förtydligas på Anne-Marie Ekström, Dick Erixon, Ulf Bjereld och Federley.

Jag tycker man kan börja med att fråga sig om en invandrare kommer till Sverige eller till EU. Skall de lära sig Svenska först eller skall de lära sig Engelska. Kanske har de större nytta av Engelska men relativt få skulle kanske föreslå att man börjar med detta? Det är dock ganska krävande att lära sig två nya språk.

Jag blir lite förvånad över hur "svensk" Erixon verkar vara fastän hans blogg normalt är ganska amerikansk. Själv tror jag nog att att det är rimligast att anta att en invandrare snarare invandrar till EU än till Sverige. De kommer alltid att vara invandrare. Känna sig lite utländska. Få integrerar sig absolut. Med andra ord kommer de alltid att känna sig hemma i EU men aldrig kanske helt i Sverige.

Jag tror jag sällar mig till Ekströms och Federleys reserveringar. Man kommer bara att krångla till det med ett kontrakt. Det blir lite ogästvänligt. Det är självklart att invandrare skall följa lagarna men det blir problem med att kräva att alla värderingar också skall följas till punkt och pricka.

1 kommentar:

Under ytan.. sa...

"Det blir LITE ogästvänligt"? Är det inte helt befängt. Varför ska bara invandrare skriva på ett sånt kontrakt. Jag kommer inte ihåg att jag skrivit på något sådant och sanktionerna (uteblivna bidrag etc) tar inte sikte på mig..