20071217

En ljusglimt i bloggningen

2005 publicerades en artikel i TIME magazine vid namn The New Science of Happiness. Den innehöll information som är tänkvärd för oss bloggare.

"There are numerous ways to do that, they argue. At the University of California at Riverside, psychologist Sonja Lyubomirsky is using grant money from the National Institutes of Health to study different kinds of happiness boosters. One is the gratitude journal--a diary in which subjects write down things for which they are thankful. She has found that taking the time to conscientiously count their blessings once a week significantly increased subjects' overall satisfaction with life over a period of six weeks, whereas a control group that did not keep journals had no such gain."

Med andra ord, var tacksam på bloggen en gång i veckan och decembermörkret blir mindre dunkelt.

3 kommentarer:

Z sa...

Utmärkt, Jan. jag har ibland tänkt på the gratitude journal, som Oprah Winfrey brukar tjata om att man ska skriva.

jag märker redan det magiska och oförklarliga som händer då jag för dagbok (blogg). Tankarna på existentiella frågor dyker fram direkt. Nyttigt.

Jan Thurin sa...

Säger du att du blir lycklig när du tänker på existensialistiska frågor?

Tror du inte att väldigt många skulle skriva dagbok om där var en tydlig lyckobringande effekt?

Kaffepaus sa...

Jan & Z:
För min del är skrivandet en del av utvecklingen av mitt tänkande. Jag tror ingen kan bli olycklig av at utvecklas, men att man såklart kan hamna i svackor då frågorna tycks fler än svaren, men att man då måste fortsätta och inte misströsta. Blogga är "arbete och lek", både jobbigt och roligt!