I The Economist December 8th 2007 på sidan 88 finner man en blänkare som de kallar "Scents and Sensitivity". Det låter väldigt intressant och Malin Sandström på Vetenskapsnytt som är expert på luktsinnet kanske har en förklaring?
En Dr. Li på North-Western University i Chicago har publicerat en studie i Psychological Science där 31 volontärer utsattes för lukter i låga koncentrationer av citral (citron), anisol (en parfym) och valeriansyra (fotsvett).
Försökspersonerna påverkades t.ex. i sin bedömning av ett ansikte negativt med valeriansyran när den var subliminal. En effekt som försvann om försökspersonen kände lukten samtidigt som ansiktet visades.
Subliminal citraldoft gjorde ansikten mer "vänliga".
Det verkar alltså som om det finns två kanaler för detektion av lukter. Man ger ingen förklaring i artikeln.
Dock tror Dr Li att effekten kan ha stor kommersiell potential. En lömsk effekt.
Min fråga till Ylva Johansson (S): Har du inte misslyckats?
23 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar