20070429

Den första veckan

Har ej bloggat på svenska förut så jag tog tillfället i akt och presenterade ett koncentrat av ett arbete jag utfört på min dagbok som är skriven på franska eller vad det nu kan tänkas kallas. Jag övar mig nämligen på att skriva på franska. Det debatteras väldigt mycket nuförtiden om evolutionen och om kreationism. Vad jag har saknat i den diskussionen är en precisering av begreppet evolution. Det verkar oftast som om det används om allt som händer efter the Big Bang. Ur det materialistiska paradigmets synvinkel finns där då två forskningsområden som är mycket heta: 1) hur den första cellen kom till; och 2) hur vårt språk, tänkande och minne utvecklades. Ur mitt eget paradigms utveckling så betraktar jag snarare dessa utvecklingsteg som omöjliga att förklara. Jag ser därför det nödvändigt att betrakta dem som skapelser. Dvs jag tror sannolikheten för skapelse är större än för en 'naturlig' förklaring. Det hindrar ju inte att man kan fundera över hur det har gått till ändå. Evolutionen blir dock den tid som äger rum mellan skapelsen av den första cellen och skapelsen av människan som vi känner henne idag. Temat för dagens gudstjänst på TV var att Gud är vägen, sanningen och livet (Jn 14:6). Sökandet efter Gud går bland annat via vetenskapen. Jag betraktar skapelseberättelser som vetenskapliga hypoteser.

Inga kommentarer: