20080227

Vad betyder den stora andelen utländska program på TV?

SvD.se har idag en artikel som informerar om att andelen utländska program på TV är fler än de svenska på en panel av 16 kanaler som anses vara svenska i TV tablåerna. De från USA är vanligast.

Det Angloamerikanska kulturinflytandet på genomsnittsvensken får därför anses vara stort i denna nya globala värld.

Lärde mig en sak när jag arbetade i USA i 9.5 år--genomsnittsamerikanen vet knappast var Sverige är beläget på kartan. Nyheter om Sverige fanns knappt att ses i en stor dagstidning som The New York Times, som ändå anses representera den amerikanska vänstern.

Trots detta stora Angloamerikanska intresse hos svensken så går det inte att få med Sverige i NATO, dvs att vara solidariska med flertalet jämförbara stater i USA och Europa vad vår säkerhet beträffar.

Jag efterlyser en medvetenhet av globala realiteter i framtiden. Alliansen tycker jag har slagit in på rätt väg i detta avseende men oppositionen är motsträvig.

Jag vill anknyta till mitt förra inlägg med att konkludera att det är viktigt att svenska studenter utbildar sig i England och USA redan från College nivån för en ökad framtida integrering och samförstånd.

Inga kommentarer: