20081219

Världens sämsta grundlag?

Läste Dick Erixons lista på ledarartiklar, Mer makt till medborgarna trots allt, som hanterar de senaste förändringarna i regeringsformen. Jag visste inte att grundlagen i Sverige anses vara dålig.

Det måste ju betecknas som mycket tillfredställande i så fall att förändringarna gått åt rätt håll, dvs från social demokratins uppställning.

En trend i många av ledarna var att man efterfrågade en vitalisering av demokratin. Okunnig som jag är frågar jag mig vad är det som lagt en sordin på demokratin? Varför blir partierna mindre och mindre? Varför försvinner gräsrötterna? Kort sagt varför tappar folk intresset för politiken?

Någonting man verkar intresserad av är dock integritetsfrågan, av debatten om FRA lagen att döma.

Kan man dra någon slutsats av dessa två fenomen?

Med andra ord förlorar folk som tappar sin integritet intresset för politiken? Jag tror detta. Folk som inte får ha en åsikt blir inte intresserade av politik.

Är det någon som lägger en sordin på folks åsikter?

1 kommentar:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.