20071008

Hur fri är den fria viljan?

Just nu står jag och betraktar problemet Den Fria Viljan mellan Spinozas determinism och Bergsons fria vilja. Jag blir nog kvar ett tag...

Jag kan inte låta bli att jämföra människans liv med evolutionen. Ett tema med vilket vi föds samt variationer. Ibland låter det bra och ibland alldeles förfärligt.

Det är förmodligen känt, men tyvärr inte publicerat, när nervsystemet börjar fungera under fosterstadiet. Sedan är det aktivt hela vårt liv och reagerar på valsituationer ideligen under denna tid...eller styr det?

Hur fria är dessa responser? Är det en livets tunnel vi färdas genom med "ofria" gränser hela tiden för våra beteenden? Människosläktet i en tunnel.

Alltså, är viljan bara till synes fri och kopplad med en stark genetisk determinism?

Tillägg:
Vad behöver man lägga till denna biologiska robot (djur?) för att få en människa?

3 kommentarer:

Z sa...

Den fria viljan gäckar mig också. Jag menar, jag köper ju evolutionsteorin, men även människans fria vilja....hmmm

Jan Thurin sa...

Man kan göra det ännu besvärligare med Benjamin Libets uptäckt att man inte är medveten om en rörelse innan den igångsätts. Detta minskar möjligheten att introducera en controllinstans.

Z sa...

Benjamin Libet? Aldrig hört, men ska läsa om honom nu, bara för det :)