20090226

Nu ökar påtryckningarna på Israel om snabb fred

Jag har försökt lära mig lite om den Israeliska/Palestinska konflikten i Mellanöstern de senaste två månaderna. Jag skall nu försöka dra någon form av slutsats från denna lärdom.

Det verkar som om historiska och religiösa problem försvårar en fredsprocess medan jag tror att det är Israels existens som är dominerande problemet. Det finns t.ex. 25000 judar i Iran! Ockupationens effekt tror jag mindre på. Utrymmandet av Gaza ledde inte till någon stat, utan till Hamastan, och Hamas charta stipulerar att judarna skall försvinna. Jag tycker inte att man skall legitimera dessa terrorister genoma att tala med dem.

Palestiniernas lösning på detta är att demografiskt växa över Israelerna. Make Love, not War är nog inte direkt vad de sysslar med. Man ser samma princip i Iran där nu 60% av befolkningen är under 30år som resultatet av en dubblering av befolkningen sedan revolutionen 1979. Denna utveckling förklarar Avigdor Liebermans framsteg i valet.

Det talas om att "tänka utanför boxen" för att lösa problemen. När jag gjorde detta initialt kom jag fram till att Israel förmodligen kommer att behöva göra en exodus. Jag är inte ensam om denna tanke eftersom en person som Nicolas Sarkozy lär ha haft samma idé. Andra säger att Israel inte kan politiskt försvara sig.

Boxen är annars klar. Israel pressas steg för steg av en internationell opinion att sluta existera. Israel tillåts inte försvara sig mot terrorism riktad mot dem. Det är till och med så att de som är anti-semistiska, som EU, sponsrar Palestiniernas knaprande på den Israeliska staten. Folk talar om att likt Rhodesia en gång skall judarna ge upp makten till Palestinierna utan att se vad resultatet Zimbabwe betyder. Fred idag betyder enligt många exodus i morgon.

Så kom jag på lösningen. Lämna Iran ifred! Idka handel med Iran. Tyskland som handlar mest med dom vill säkert "modernisera" lite precis som de vill med Ryssland. De behöver naturgas till Nabucco pipelinen. Iran kan inte annihilera Israel utan att få en massa problem. Khamenei säger dessutom att det är emot Islams regler? Iran har mig veterligen inte attackerat någon. Det var Saddam Hussein som var problemet på senare år. En attack på deras anläggningar skulle ha så till den milda grad många effekter att jag faktiskt bedömer den som omöjlig att genomföra.

På detta sätt kan experimentet Irak utvecklas optimalt i regionen vilket kommer leda till positiva effekter. Till och med Saudiarabien är ju på gång med sin första kvinnliga viceminister. Israel som bara har fredsavtal med Jordanien och Egypten kan nu kanske normalisera förhållandena med fler stater. Fred kan på lite sikt skönjas.

Det är med denna betraktelse jag nu med intresse fortsätter att bedöma utvecklingen.

Inga kommentarer: