Toynbee ser utvecklingen av civilisationer och religioner på följande sätt:
Primitive societies
Civilizations of the first generation
Civilizations of the second generation
Universal churches
Civilizations of the third generation
Vad Toynbee kallar de högre religionerna föddes ur andra generationens civilisationer. Dawkins och andra säger då att detta är ett argument mot existensen av en Gud eftersom det verkar som religionerna kommer som en utveckling av människans sociala existens.
Toynbee däremot säger att:
"Religion exists to enable human souls to receive the divine light, and it could not fulfil this purpose if it did not faithfully reflect the diversity of God's human worshippers".
Toynbee tror att "the chariot of religion" kommer att föras framåt i tiden av kommande skapelser och fall av civilisationer:
"in promoting the chariot's ascent towards Heaven by periodic revolutions on Earth of the sorrowful wheel of birth-death-birth".
En aspekt av utvecklingen som den har blivit de senaste femtio åren är Bengt Malmgrens inlägg nyligen där han poängterar vikten av en fokussering på Jesus, Gud är kärlek samt på en ekumenisk inriktning. En ekumenisk utveckling skulle ge Toynbee rätt då den innebär en global social enhetlighet.
Agape är en av vetenskapen ej ännu bearbetad variabel. Kärleken mellan Gud och människan och till nästan är därför kanske svaret på frågan hur Toynbees profetsia har utvecklats. Psykologin innefattar intressant nog inte agape. Traditionsenligt är dock krafter i medvetandets inre involverade och dessa kan väl sägas ha en relation till Toynbees "subconscious".
Det är också intressant att notera att en person som Toynbee ser kyrkan vi sidan av civilisationen. Det mångkulturella samhället blir ju då en normal utveckling enligt Toynbees modell.
Rätt om kongressen.
1 dag sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar