Författaren till boken The Language of God, Francis S. Collins, startade ut i livet som ateist. Vid 26 års ålder blev han troende och en av de stimulanser som åstadkom detta var CS Lewis bok Mere Christianity eller Kan man bli kristen? som den heter på svenska. Lewis blev också kristen från ateismen i vuxen ålder och tillhörde den anglikanska kyrkan.
Mere Christianity betyder egentligen 'ren kristendom'. Lewis har en ekumenisk inställning till kristendomen som kan förstås av följande kommentar i förordet:
"För det första rör de frågor som skiljer de kristna åt ofta subtil teologi eller till och med rent kyrkohistoriska förhållanden, som aldrig borde behandlas annat än av fackmän."
Lewis anser vidare att:
"Kärnan i den kristna tron är att Kristi död på något sätt återsatt oss i det rätta förhållandet till Gud och gjort det möjligt för oss att börja på nytt. De olika lärorna om hur den åstadkom detta är en annan sak."
Boken The Language of God riktar sig bland annat till de unga vetenskapligt intresserade som har funderingar om kristendomen och det religiösa. Guds Språk, dvs informationen i vårt genom, kan säkert för vissa vara en stimulans till tron i sig--som ett bevis på Guds närvaro.
Collins ger i sin bok en kortfattad redogörelse för Lewis uppbyggnad av sin tro via kunskapen om en morallag, om rätt och fel, som vi alla utsätts för--"en verklig lag som ingen av oss har stiftat men vars tryck vi trots detta känner."
Mere Christianity skrevs under Andra Världskriget och numera är det intressant att fråga sig om morallagen är skriven i genomet eller om den är "skriven i vår själ".
Lewis ser i förekomsten av morallagen resultatet av någons eller någots aktivitet och grundar sin tro på denna hypotes. Helt klart är morallagen unikt mänsklig tillsammans med sökandet efter Gud, språket och vissa andra delar av tänkandet och minnet.
Mest om Ryssland, Trump, Ukraina och vägvalen framöver.
8 timmar sedan
2 kommentarer:
Fint!
Tänkte på det idag då jag var på väninnans seminarium och opposition. Hon skrev om:
Konst och religion och konstens roll i religionsdialogen
:)
Kul samtal vi hade på teologen.
Håller med--jag hänger konst. Lewis verkar annars vara kontroversiell bland katoliker. Många citerar honom men en del är negativa. Själv tycker jag att hans approach är intressant, eftersom jag också har kommit in på senare år i kristendomen.
Skicka en kommentar