Ville knyta an bilderna om mentala organ med den diskussion om empiri som ägt rum de senaste dagarna i bloggarna Allotetraploid, Kaffepaus och Blogg of Patrik.
För mig är empiri det som vår kropp skapar med mentala processer. Enligt ett modernt synsätt skapas dessa mentala processer av så kallade mentala organ.
I så fall kan det finnas mer än två typer av empiri, dvs fler än de så kallat objektiva och de subjektiva.
Publicerade data som visar att ett specifikt mentalt organ kan vara aktiverat hos karmelitnunnor som säger sig vara i Union med Gud kan ses nedan. Union med Gud är enligt Theresa av Avila (1515-1582) en beröringspunkt med Gud snarare än en fusion med Gud.
Publicerat i: Neurosci Lett. 2006 Sep 25;405(3):186-90.
Titel: “Neural Correlates of a Mystical State in Carmelite Nuns"
Författare: Mario Beauregard and Vincent Paquette, Department of Psychology, Université de Montréal, Montreal (Quebec), Canada.
Abstract: The turn of the new millenium has seen the emergence of “Spiritual neuroscience”, a field of scientific investigation at the crossroads of psychology, spirituality, and neuroscience. The main objective of this new domain of research is to explore the neural underpinnings of religious/spiritual/mystical experiences (RSMEs). With regard to this issue, it has been hypothesized that a "God module" located in the temporal lobe plays a pivotal role in RSMEs. We conducted two neuroimaging studies (one with functional magnetic resonance imaging or fMRI, the other with quantitative electroencephalography or QEEG) to test this hypothesis. The brain activity of 15 Carmelite nuns was measured while they were in a mystical state (in the Christian sense of union with God). From a first-person perspective, this state was characterized by changes in self-consciousness, emotional state, and body schema. FMRI revealed that this state was associated with significant loci of activation, not only in the temporal lobe, but also in brain regions known to be implicated in emotion (orbitofrontal cortex, medial prefrontal cortex, insula, brainstem), the representation of the body (inferior and superior parietal lobules), and visual imagery (extra-striate visual cortex). QEEG demonstrated that there was considerable theta activity (4 – 8 Hz) in most of these cerebral structures. Contra to the "God module" hypothesis in the temporal lobe, these findings suggest that several brain regions and systems are involved in RSMEs."
Dessa data skulle alltså kunna tolkas som om en specifik del av hjärnan var aktiverad vid ett speciellt tillstånd som genererar en speciell form av empiri och experimentet kan också tjäna som exempel på den "reverse engineering" som används vid utredandet av mentala organs funktioner.
Rätt om kongressen.
1 dag sedan
4 kommentarer:
Hej Jan!
Tack dör tipset! Spännande fynd, eller hur? Dock tror jag att du missade en del av poängen i artikeln då du kommenterade det som om den gav stöd för ett särskilt andligt organ. Författarna skrev ju "Contra to the "God module" hypothesis in the temporal lobe...". Det de hade sett var att flera olika centra i hjärnan aktiverats, vilket tyder på att det inte finns ETT andligt upplevelsecentra utan att andliga upplevelser är sammansatta fenomen.
Mvh
/ Allotetraploid
"andliga upplevelser är sammansatta fenomen"
Huvudet på spiken! (i mina ögon)
För det första skall jag erkänna att jag inte tror att studien har bevisat närvaron av något verifierbart mentalt organ som t.ex. vår synfunktion. Sedan verkar du vara av åsikten att organen skulle vara nödvändigtvis avgränsade. Så tror man inte nuförtiden. Man har lite grann övergivit de gamla corikala områdes funktionerna. Det visar sig nämligen att för de flesta funktioner så är många områden involverade. I studien hade de visat just detta, att ett avgränsat område snarare verkade vara ett nätverk av områden, dvs ett potentiellt "mentalt organ". Jag valde att demonstrera detta abstract för att det visar principen av vad man skulle kunna förvänta sig av ett mentalt organ som hanterade Gud-relaterade frågor.
Metoden, fMRI, selekterar för övrigt bort kortvariga och spridda aktiveringar då den mäter syreförbrukning i vävnaden av aktiva neuron. Vad den framförallt visar är områden där kontinuerlig aktivering över en viss tid äger rum. Transienta aktiveringar kan naturligtvi var mycket viktiga och de nätverk av aktiveringar som ses kan kanske vara mer komplicerade.
Jag missförstod nog din användning av organ begreppet. Inom fysiologi/anatomi (även neurologi) är det ju en beteckning på en morfologisk avgränsad del av kroppen. Sådana har vi ju som bekant ett antal även i hjärnan, exempelvis de olfaktoriska kärnorna, corpus callosum, amygdala, thalamus etc etc.
Anledningen till att jag påsken existensen av en sådan avgränsad entitet (ett organ) i ett av mina blogginlägg är enkel. Om vi antar att gud inte är en fri fantasi och det verkligen existerar en andlig verklighet borde det nämligen i analogi med hjärnas övriga sensoriska funktioner finnas en specifik "guds region" som processar andliga rådata innan högre kortikala strukturer integrerar dem med befintlig information.
Den process som artikeln beskriver är en "sammansatt process", alltså multippla aktiveringar av olika centra vilket är karaktäristiskt för rent tankearbete (drömmar, fantasier, hågkomster)där personen inte erfar något annat än sig själv.
Att det förhåller sig så visste jag redan och det var därför jag lite raljant grep tillbaka på organteorin som ur neurlogisk synpynkt vore det enda rimliga om vi antar att andlighet är något annat och mer än ett "mind trick".
/Allotetraploid
Skicka en kommentar