20070912

Hösten är här med sin höga klara luft och Vinga fyr ses tydligt på horisonten--om man vet var den är.

Slutade på en inkvisitiv not igår som liknar angreppspunkten på boken jag läser nu. Det är Breaking the Spell av Daniel C. Dennett. Det är en av de här böckerna som försöker förklara att religionen är konstruerad av oss. Hade inte läst en dylik och tyckte den passade in i projektet rätt bra.

Har bara kommit till hälften i boken så jag väntar med en eventuell analys men frågan är om kristendomen är redo för att avtäckas. Får en känsla av att Dennett & Co ser på kristendomen som en övertäckt staty, en koloss. Han betonar farligheten och hur de goda sidorna måste vägas mot tillkortakommandena.

Introduktionsvis tog Dennett upp musiken och dess idoler som ett mer ofarligt substitut till kristendomen. Det kan ju diskuteras om det är korrekt att göra en sådan jämförelse.

Själv tror jag att kristendomen skulle klara en genomgång men känner mig samtidigt inte som den rätte personen att fälla ett sådant avgörande eftersom jag inte varit med aktivt tillräckligt länge.

Inga kommentarer: