20070708

Den saknade länken

Det mest intressanta som hände mig det gångna året var när jag upptäckte möjligheten att funktionen av vårt språk inte formellt är kopplat till genetiken, dvs biologin, ännu.

För att få mer klarhet i förhållandena beställde jag en bok på amazon.com som heter Towards a Genetics of Language. Titeln är intressant så tillvida att den klart säger att det inte finns en språkets genetik ännu utan att man arbetar i den riktningen.

Irriterande nog har min order försenats nu för tredje gången och det verkar som om jag missunnas denna intressanta läsning. Är det någon som kan belysa denna intressanta saknad av information. Tvingas nu söka svaret på den lite mer arbetssamma vägen att attackera den vetenskapliga litteraturen. Hör av mig när, eller om, jag hittar något.

Frågan jag har ställt mig, och anledningen för mitt stora intresse, är: vad driver språket om det ej finns gener som kan länkas till grammatikfunktionen? Jag har alltså inte hittat på detta själv utan jag har sett i vanligtvis välunderättade källor notiser om att information saknas. Så har inget hänt nyligen kvarstår detta enigma.

Den så kallade FOXP2 genen var inte den saknade länken som den initialt utgavs att vara i populärpressen.

Det är ju möjligt att det går att förklara språkets funktion med microRNA kontroll och att de konventionella generna ej är involverade direkt. Ett barn lär sig språket så snabbt att imitation ej är tillräcklig som förklaring. Det har därför antagits att ett program för språkinformering ligger kodat i generna.

Det kan vara av värde att gå ett steg längre i sina antaganden och fråga sig vad språkstyrningen kan komma ifrån om den ej är lagrad i DNA över huvud taget. Speciellt som språket är en av de för människan unika egenskaperna.

Det kan hävdas att det är svårt att tänka sig en evolution av språket eftersom något mycket komplext kommit för snabbt på den evolutionistiska tidsskalan. Den spekulativa, men mycket intressanta, frågan är alltså om förklaringen på språkfunktionen är icke-genetisk.

1 kommentar:

Z sa...

skriver vidare om livs-definitionen:

http://enklabloggen.blogspot.com/2007/07/mekanisk-definition-av-livet.html