20070729

Fundamentalism?

Eva Johnsson diskuterar idag i SvD Brännpunkt om problemet med det hätska motstånd en balanserad diskussion om abort får i media och om hur viktigt det är att dessa debatter kan föras på ett trevligt sätt i en demokrati.

Sedan tiden för Aristoteles har det argumenterats för tiden vid fosterrörelsernas detekterande som tiden för början av livet. Det är först på senare tid som man argumenterat för konceptionen som livets begynnelse.

Själv tycker jag att en kontinuerlig diskussion om abort är synnerligen nödvändig. Orsaken är att jag själv är mentalt kluven i frågan. Totalt sett är jag för aborter. Jag tycker dock spontant illa om dem men mitt förnuft säger mig att de kan utföras.

35000 aborter per år är ett stort problem, speciellt när länder som Finland bara har hälften så många per capita och länder som Holland och Belgien bara har en tredjedel. Detta är inte bara kostsamt men ställer också till en massa lidande för alla berörda. Engagemang för att minska antalet aborter är beundransvärda.

Vidare är det bara en känsla jag har att det är fel att bryta av något som är avsett att generera en ny människa. Det känns fel helt enkelt.

Förutom vissa sociala fördelar kan förnuftsbaserade orsaker argumenteras för abort som att det mänskliga livet ej börjat vid tiden för en abort. Nervsystemet existerar ej om aborter görs tidigt. Människans själ existerar troligtvis inte vid fusionen av spermie-ägg för då skulle foster från enäggstvillingar bara ha en halv själ. Livet börjar därför inte vid konceptionen. En abort innebär följaktligen ej ett dödande.

Spontanaborter, eller missfall, är ju ett naturligt exempel på att kvinnans kropp själv beslutar om en graviditet skall fortgå eller ej och att en definition av liv vid tiden för konceptionen är synnerligen problematisk.

4 kommentarer:

Kaffepaus sa...

Intressant tanke om tvillingar och när själen kan tänkas ta form i materian.

Vet du om det finns någon som har skrivt något utförligt (och vettigt) om ämnet?

Kaffepaus sa...

Fast det slog mig dock att ägg delar sig ju inte i den bemärkelsen att det blir två halvor, utan det duplicerar sig genom "delning"... Dvs blir två.

Jan Thurin sa...

Jag är ingen expert på embryologi men tvillingar, och trillingar för den delen, bildas ju efter att celldelningarna av zygoten, den fuserade spermien och ägget, har påbörjats...

Det enda tipset jag kan je dig är en bok av David Albert Jones, The Soul of the Embryo ISBN 0-8264-6296-0.

Jan Thurin sa...

Skulle kanske också kommentera din tes att själen tar form i materien. Om jag har förstått saken rätt så måste detta vara den gängse uppfattningen att vid fusion av spermie och ägg så börjar livet, alltså finns själen där. Alternativt så anser man att livet börjar utan själen och att denna kommer senare, t.ex. vid nervsystemet formation. Själv är jag av uppfattningen att livet börjar med formationen av nervsystemet. Det är lite underligt att majoriteten beslutar om legal möjlighet till abort samtidigt som livets början definieras till fusionen av spermie och ägg.