20080830

Att tro, och att bestämma sig för att tro

Sarah Palin tror på Bibeln och anser att skapelseberättelsen är likvärdig till evolutionsläran. Detta är en position som jag tror det är viktigt för svenskar att förstå. Själv är jag kristen men tror inte ordagrannt på Bibeln.

Christer Sturmarks sista inlägg beskriver att det går bättre för länder som har en högre procent sekulära innevånare än för de religiösare länderna. Han säger att det inte finns något kausalsamband men det är ändå slående att upplysningstiden hade den effekt den hade.

Man får nog säga att det går väldigt bra för USA, trots att många är troende, och landet är därmed ett undantag för Sturmarks regel. Humanisterna verkar ju, likt Richard Dawkins, för att religionen skall elimineras. Detta förstår jag ej. Det är helt enkelt inte möjligt.

Jag inbillar mig att där finns en massa helt normala människor som faktiskt tror på Bibeln och då måste sätta vetenskapen i andra rummet. Dvs. de tror utan att använda sig av intellektet. Många, däremot, bestämmer sig för att tro på Bibeln. Kanske för att bli medlem i en kristen kommun.

Dessa troende accepterar vetenskapen och existensen av sekulära vetenskapsmän. Det måste vara möjligt även för Humanisterna att acceptera att där kommer alltid att finns religiösa människor på jorden så länge vi befinner oss i vårt nuvarande utvecklingskede.

Inga kommentarer: