20080806

Turkisk demokrati

Den bästa informationen om skandalen i Turkiet där AK partiet hårfint klarade sig undan att avstängas hittade jag i The Economist, August 2nd 2008, sidan 29.

EU vill ju på lång sikt inkorporera Turkiet vilket jag har ifrågasatt då jag inte tror att den demokrati som finns i Turkiet liknar den i de flesta EU länder. Jag inbillade mig att om ett parti med nästan 50% av rösterna hotas med avstängning och 70 politiker, däribland premiärministern Recep Tayyip Erdogan och presidenten Abdullah Gul, inte får fortsätta med politik, via författningsdomstolen, så föreligger knappast demokrati i landet ifråga.

Det var en majoritet av domarna, 6 stycken av 11, som röstade emot partiet för att de inkorporerat element av islamisk lag. Nu behövdes 7 domare för en fällande dom och partiet "undkom" med en bot på halva partistödet c:a $40m. Tio av domarna ansåg att partiet var skyldigt till anti-sekulär aktivitet. De skiljde sig bara i åsikten om vilket straff som skulle utdömas.

Turkiet har alltså ett demokratiskt valt parti som försöker introducera sharia. Det är lite grann som när Hamas vann "demokratiskt" i Palestina över Fatah. Tydligen håller utbildningsministern Huseyin Celik på att introducera islam i läroböckerna. Man frågar sig, "demokratin" till trots, om Turkiet verkligen är på väg in i EU.

Vidare bevis för olämpligheten för EU-inträde med Turkiet i dess nuvarande skick var att en kupp mot AK partiet med avsikt att tvinga in militären avslöjats. Ett 80tal konspiratörer arresterades. Attentatet nyligen med 17 döda i Istambul kan ha varit orsakat av detta nätverk kallat Ergenekon.

Det vore intressant med en förklaring om vad demokrati anses vara från EU kommissionen som ju anklagas för brist av densamma. Det verkar ju som om många, däribland USA och Sverige, anser att Turkiet skall välkomnas till EU och detta är något jag tydligen inte förmår förstå...ännu.

Inga kommentarer: