20080818

En ny världsordning?

Är det någon mer än jag som undrar vad ryssarna avser med en ny världsordning? Dom är tydligen inte nöjda utan vill göra ändringar. Det ser inte speciellt lovande ut så långt. Den ryske presidenten nämnde detta med ny världsordning på IHT.com för några veckor sedan.

Dimitri Medvedev säger på TV att han skall "krossa" dem som är stygga mot ryssar. Med min blogg ligger jag troligtvis i farozonen. Jag har till och med insinuerat att ryssar verkar vara barbariska.

De senaste 10 åren har jag passerat ett slags Hades. Jag döpte det till det mentala träsket. Där hotar man folk till lydnad och använder till och med smärta för att förstärka hoten. Det verkar som om den världen har flutit upp från under ytan.

Vill ryssarna använda hot för att skapa en nekrotisk zon runt sin gräns av stater dit ingen vågar göra några investeringar. Detta för att jämförelsen med den egna ekonomin med sina 13% inflation och en massa korruption inte skall se så illa ut? Eftersom det enda sättet att bli av med korruption är en fri press och yttrandefrihet så kanske de har gett upp?

Inga kommentarer: