20080902

Ryssland spelar fult med Turkiet?

Idag möttes de båda utrikesministrarna Sergej Lavrov och Ali Babacan. Mötet skulle handla om en handelsdispyt med möjlig relation till Ryssland-Georgien krisen. Tydligen funderar Turkiet på att retaliera men vill helst lösa problemet med en dialog. Turkiet importerar två tredjedelar av sin naturgas från Ryssland.

Turkiet är irriterade för att Ryssarna har lagt på en importtull och tror att orsaken är att Ryssland inte är nöjd med att de låter NATO skepp passera förbi in till Svarta Havet. En artikel på iht.com "Putin: Russia to react 'calmly' to NATO ships" visar på Rysslands irritation över att det finns för många militära skepp i Svarta Havet.

Ryssland hade engagerat Turkiet för att förhandla en pakt, Caucasus Stability and Cooperation Platform, mellan Ryssland, Turkiet, Georgien, Azerbadzjan och Armenien. Georgiens utrikesminister Eka Tkeshelasjvili hade menat att de inte var intresserade så länge som Ryssland inte fullt hade dragit tillbaka sina trupper. Som jag sade tidigare gjordes närmandet under det att Georgien var beskjutet.

Det är förmodligen inte helt enkelt för Turkiet att hantera Ryssland och NATO samtidigt eftersom deras land är aningen schitzofrent i den pågående debatten mellan den sekulära militären och den muslimska regeringen och Rättvise och Utvecklingspartiet AKP. Jag gissar att den sekulära delen är mest NATO-vänlig medan AKP är mest Ryssland-vänlig. Frustrerande eftersom den mest demokratiska parten då hanterar Ryssland.

Lavrov hävdar dock att man inte förhindrar införsel via lastbilar vid sina gränser selektivt mot Turkiet. Lavrov menar vidare att "det kan inte finnas någon politik i handel". Kanske ett ryskt bevingat ord?

1 kommentar:

Anonym sa...

Folk tror förstås att jag är tokig.

Jag är vid mina sinnens fulla bruk som torde framgå av de artiklar som nyligen censurerats bort på tegeringsorganet Newmills. De återfinns nu påmin egen blogg.

Är du rätt för staten? Frågar regeringsorganet Newsmills.

Ja, visst är jag det! Den är ju livrädd för mig.

Olof Palme! CatsFalck! Lena Gräns! Carl Algernon! Hilding Eek! Ingvar Heimer! Gunnarsson! Makrana Winbergh! Odd Engström... Milan Valverius... Sten Andersson... Curt Nicolin... PETER INGESTAD???

Bofors. Iran. Stasi.

Tror ni jag är tokig? Kolla min egen blogg. Jag är hur redig som helst.

RIV UPP FRA-lagen!

http://luzgannon.blogspot.com/