20080625

Hur styrs Sverige?

Dick Erixon skriver då och då med sin långa erfarenhet i Svensk politik om hur han tror att man skall gå tillbaka till ett styrelse skick med direkt representation via enmansvalkretsar, något som man tydligen hade i Sverige före 1909.

Diskussionen har dykt upp nu igen i samband med hur omröstningen av FRA-lagen gick till. Johan Norberg ansåg att man kunde ersätta riksdagsledamöterna med något annat.

Partierna blir tydligen också mindre och mindre...eller gör de det? Om de enskilda ledamöterna i riksdagen har en bas på 25000 (9m genom 349) vardera kan ju ett parti bli väldigt litet och samtidigt omfatta väldigt många personer? I en tid av sinande idéologi kan det kanske vara lättare att ty sig till en person snarare än till ett parti?

På SVT klagade man om hur partierna får partistöd snarare än medlemsavgifter. Programmet hade en ton av politikerförakt, något som jag ogillade. En professor i Statskunskap sade att detta stöd bara var konstgjord andning, som om partierna var på väg att helt försvinna. Johan Norberg talar om att bara ha personval till riksdagen...som Dick Erixon.

Vad är det alltså som håller på att hända? Ett "tribal" Sverige? Blickarna måste med andra ord riktas mot dessa nya klaner, eller "system" av människor, och frågan är vilka regler som finns inom dessa organisationer?

Varför saknas i så fall den här debatten helt? Jag trodde att partier representerade ett utvecklingsstadium från klansamhället?

I fallet med Alliansen blir för mig valet av parti en bedömning av vilka ministrar som arbetar med frågor som intresserar mig och som verkar dela mina värderingar. Av debatten att döma så hamnar jag för närvarande i Folkpartiet men jag har en känsla av att man kanske skulle förenkla valproceduren med ett samlat Alliansparti i stället för de mindre partierna. Det blir väl dock snarast en smakfråga samt tradition. Själv kom jag aldrig riktigt in i den svenska politiken eftersom jag försvann till USA i nästan tio år. Dessutom arbetade jag som vetenskapsman och jag har en känsla av att denna kategori generellt är mindre politiskt intresserad.

Inga kommentarer: