20080628

Var kom all den här utrikespolitiken ifrån?

Tänkte bara kommentera var mitt intresse av utrikespolitik kommer från med anledning av de senaste tre månadernas bloggning. Kan väl också påpeka att det inte verkar möjligt för mig att få feed-back på vem som eventuellt läser min blogg. Vet ej varför?

Jag började min karriär som en typisk forskningsintresserad läkarstudent vilket ledde till att jag fick möjligheten att arbeta i USA på ett väldigt bra ställe i nästan tio år, The Wistar Institute i Philadelphia. Mitt arbete på tumörassocierade cellytestrukturer ledde till att två grupper på detta institut var intresserade.

Den ena var den världsledande grupp jag kom att arbeta i som var ledd av Dr. Hilary Koprowski. Det var c:a 30 personer som försökte bota solida tumörer som Melanom och Coloncancer med hjälp av monoklonala antikroppar. Den andra var en grupp ledd av Dr. Davor Solter som sysslade med embryologisk genetik där de ytstrukturer jag arbetade med hade visats sig intressanta.

Wistar institutet låg på campus av The University of Pennsylvania, ett Ivy League universitet, och granne med The Wharton School. Mina nästan tio år bland alla dessa fantastiska människor går inte att jämföra med vad motsvarande tid i Sverige skulle ha inneburit i stimulans. Intressant nog fick jag smak på världspolitiken och kom att börja läsa The Economist.

Märkliga skeenden gjorde att jag hamnade i Sverige 1993 och började förkovra mig för att bli läkare. Jag hade avbrutit mina läkarstudier efter Läkarexamen och behövde göra AT tjänstgöringen. Detta fungerade dock inte.

I stället började jag privata studier i Internationell Ekonomi och Politik enligt ett curriculum på i Sverige typiska högskolor. 2003 började jag intressera mig för den amerikanska utrikespolitiken och upptäckte att jag behövde studier i religion. Jag avslutade dessa för tre månader sedan.

Jag hoppas denna korta resumé stillar eventuell nyfikenhet.

Inga kommentarer: