20081107

David Brooks förändring?

Tillåt mig bli lite flummig, igen. Men jag har just läst en artikel av David Brooks på nytimes.com.

Han föreslår att de två partierna nu, under Obama, skall upplösas för att skapa The Dream Team. En administration som använder sig av all talang från båda partierna. Tänkandet skall komma från decentraliserade nätverk, bottom-up, inte från centristiska byråkrater, top-down (som i EU?).

Detta innebär att vart fjärde år separerar man befolkningen under två program, mysteriöst, som kämpar mot varandra för att sedan upplösas igen.

Detta påminner osökt om hur celldelningen sker inom biologin. Var 24:e timma ungefär så separerar kromosomerna, mysteriöst, för att sedan dela cellen i två som sedan går tillbaka till normal funktion igen.

Det återstår att se om det är denna förändring som Obama har i tankarna. Det har tydligen inte börjat så väl eftersom hans chief-of-staff anses vara en "partisansk pugilist".

Vad jag inte gillar med Brooks "dröm" är att oppositionen försvinner ur systemet under gång. Det blir väldigt kinesiskt även om det finns två partier vid valtillfällena. I Sverige är man ju van vid dessa sura kommentarer som ofta går tvärs emot det föreslagna. De är nog dock väldigt nyttiga i en fungerande demokrati. Folk måste skärpa sig hela tiden. Jag tror det är viktigare än att de får lugn och ro att arbeta.

Jag hör till dem som gillar idén med partier. Johan Ingerö menade att folk vill ha ledare inte politiker och att det bara var Obamas förtjänst att han hade blivit vald samtidigt som han förordar gräsrotsrörelsen. Jag söker inte en ledare men väl ett parti med många intressanta personer i ett samarbete.

Inga kommentarer: