20081104

Obamas Förändring?

Vad menar Barack Obama med "en förändring som vi behöver"? Daniel Silander ger en ledtråd i sin artikel idag i Sydsvenskan kallad Ett Nytt USA Tonar Fram.

Tillåt mig tvivla. Jag ser att Daniel Silander har varit och arbetat i Filadelfia-förorten Haverford som ligger vackert belägen utanför centrum av staden. Mina nästan tio år i Filadelfia tillbringade jag i anknytning till Campus till University of Pennsylvania. Där rånas folk varje dag. Universitetet publicerar var i ett informationsblad dagligen. USA är ett kontrasternas land.

Jag fastnade för det citat Silander ger i sin artikel från Obama där han säger:

"kan vi bygga upp Bagdad måste vi kunna bygga upp Philadelphia”

Sverige representerar ett segment av det Amerikanska samhället. I Haverford känner man igen sig från Sverige medan där jag bodde nära slummen i Västra Filadelfia känner man sig alienerad. Men att tro att Obama skall förpassa alla slumområden i stora amerikanska städer är nog inte realistiskt.

Jag har en känsla av, dock, att detta är vad Obama vill göra. Han vill gärna se att USA utvecklas till att likna Europa i detta avseende. Men USA är inte Europa. Framförallt är USA inte Sverige. Det ligger ju dock nära till hands för en svensk att säga att USA bör inte engagera sig utomlands om de inte ser ut i förorterna som i Sverige. Detta är dock bara ett argument. Själv tycker jag att Ryssarna bör utveckla sitt land innan de angriper Georgien och börjar tala om sin position i världen, men detta är en skillnad. Ryssland har bara c:a $15000 i BNP per capita medan USA har c:a $46000.

Hur skulle Obama kunna bygga upp Filadelfia? Vi talar om en stad som har 5m innevånare om man räknar in omnejden. Stort som Danmark och med alla möjliga industrier och fem medicinska högskolor. Detta område är dessutom lokaliserat i ett lite större område med 50m innevånare med en väldigt högteknologisk utveckling. Slumkvarteren finns i USA det är en del av samhället. Några pengar kommer han inte att kunna spendera men förstås hans inspiration om hopp kan ju tänkas ha en effekt.

Å andra sidan menar Obama kanske att USA skall sluta spendera pengar på Irak. Kan han åstadkomma detta på ett vettigt sätt är detta ju ett bra argument men det är kanske lite fult att försöka lura Filadelfiabor att tro att han skall bygga upp Filadelfia.

Ungefär hälften av alla Amerikaner behöver tydligen inte Obamas hopp. Jag har en känsla av att de är dessa som kommer att driva USA vidare. Jag skulle röstat på John McCain och Sarah Palin. Den sistnämnda var tydligen inte etiskt komprometterad läser man idag i pressen.

Inga kommentarer: