20070617

Sommarnatt i skärgården

Så här års är livet gott. Beslöt mig för att ta en liten semester till midsommar ungefär. Baguera, den svarta katten, har kommit på besök i huset igen. Den fann sig till ro på sina vanliga platser som om den inte hade varit borta.

Det var ingen som hade några kommentarer till min påstådda livets fraktal men musik är fraktal har jag läst i en så tung tidskrift som Science. Jag kom att tänka på fraktaler på grund av att jag läste om hur man ornamenterar byggnader i arabien. Det hade med fraktaler att göra.

Vad som tilltalar mig med fraktaler är att det finns ett känt samband mellan hierarkierna. Om kärlträdet är fraktalt så är kroppen det. Organ likaså. Men cellerna då? Är blixtar fraktala så kan nervcellernas axonnät och dendritnät vara det, men en vanlig vit blodkropp? Ytan på vita blodkroppar ser fraktal ut på bilder tagna med scanning elektronmikroskop och då kanske interna membraner är det likaså. Frågan är väl förstås hur membranerna ser ut i verkligheten.

Det vore mer intressant om man kunde tala om funktionella fraktaler--som musik. Det är ju funktionen mer än strukturen som upprepar sig i livet. Cellens organisation. Kroppens organisation. Människorna på Jorden i organisation. Folk arbetar med liknande problem.

Inga kommentarer: