20070627

Tro och/eller vetande

Hittade ett intressant citat på Credoakademins blogg: "Jag lydde pastorns råd och följde min intuition. Och min intuition sade mig att använda mitt förnuft!"

Citatet kan tyckas vara humoristiskt men jag tycker också att det är mycket viktigt.

Olika kretsar i hjärnan aktiveras när man använder intuition respektive när man använder sitt förnuft. Eftersom vi är konstruerade med båda typer av kretsar kan man föra ett resonemang att det biologiskt nog är meningen att man använder sig av båda typerna.

Vi tror med den ena kretsen och vi resonerar med den andra. Ändå förs en debatt om vilket sätt att fungera som är det bästa. Detta är svårförståeligt. Aningen schizofrent.

Det måste också betecknas som synnerligen användbart att kunna tro på något även om man inte kan resonera sig fram till en lösning. Ett historiskt exempel kan tänkas vara Columbus beslut att utföra sin resa där spin-off upptäckten var Amerika. De riskerade sitt liv för sin tro.

Citatets logik används ju hela tiden inom naturvetenskaplig forskning. Det går alltså att resonera biologiskt om tro och vetande eller är det möjligt att säga att trumhinnan är viktigare än öronmusslan och sedan använda sig av analogin att tron är viktigare än förnuftet eller vice versa?

Det går kanske att säga att tron och tänkandet innehåller ytterligare en variabel av okänd natur och att analogin därför inte är giltig...säger en del.

Inga kommentarer: