20070611

Två månader på svenska

Idag är vädret superbt och jag började dagen med att klippa gräsmattan. Var tvungen att använda mig av den elektriska maskinen för att få av stråna på ett snabbväxande styvt gräs som den mekaniska maskinen inte bet på. Jag avskyr sladden på den elektriska maskinen!

Kan inte smälta Dr. Dawkins slutkommentar i TIME magazine, artikeln jag kommenterade igår. TIME gav honom sista ordet i debatten och man förstår varför. Han påstår alltså att det finns en Gud som är större än Gud. Detta från denne ateismens apostel. Det blir svårt eftersom definitionen på Gud inom till exempel Kristendomen är att vederbörande faktiskt redan är störst.

Han använder vidare också en argumentering liknande den att eftersom det finns många olika religioner på vår Jord och att det finns en naturlig genetiskt betingad andlighet hos människan så måste dessa religioner vara fel. Dock skulle Gudsbegreppet inom till exempel Judendom, Kristendom och Islam kunna vara rätt.

Detta argument är oroväckande bra i sin logiskhet. Jag har inte läst någon av Dr. Dawkins böcker men han tror tydligen inte på andlighetens genetik. Detta gör hans argument svagare men det har naturligtvis ingen effekt på det argument jag måste beakta.

För en vetenskapligt orienterad person är detta argument besvärligt. Lika besvärligt som det var för Dr. Dawkins att hantera anklagelsen för att inte vara öppen mot hypotesen Gud som Dr. Collins utsatte honom för. Ett brott mot vetenskapens metod.

Jag kan dock ta bort udden av argumentet genom att påminna om att Judendomen, Kristendomen och Islam inte motsäger varandra. Judarna bryr sig inte om Jesus och Muhammed levde ju 600 år senare. Med andra ord Gud är Gud och olika personer väljer att hedra olika personer i sammanhanget under Gud. Ekumeniken är tydligen ett botemedel mot ateismen.

Det är något visst med Levanten, denna religionens vagga, där den enda vandringsbara leden till Afrika under istiderna gick genom Jordanflodens dal. Kanske upp för berget till Gihonkällan när de stötte på Döda havets salt.

Utströdda på marken var där också färgade små stenar som innehöll koppar och alla dessa källor vid foten av en kulle. Allt placerat på lagom avstånd mellan flod-civilisationerna. Jag tror på den historiska personen Jesus och hans relation till Gud på denna utmärkta plats på Jorden.

2 kommentarer:

Z sa...

Det där med att en Gud i så fall är större än de religiösa tror, förstår ju även de religiösa.

Undrar hur Dawkins tänkte där.

Känns lite som det gamla vanliga med att en person är lite outt för att det inte är just han som fått upptäcka Gud först av alla och definiera honom.
PÅ något märkligt sätt sänder Dawkins ut signalen om att:
"Om det finns en Gud så är det jag som vet mest om Honom"

Eller hur?

Jan Thurin sa...

Jag håller med dig om detta. Själv tycker jag det verkar som om han blir så störd av att han blir anklagad för ovetenskaplighet, när han inte har hypotesen Gud med i beräkningen, att han griper ett halmstrå vilket i detta fall blir lite felaktigt, och dumt ur de kristnas synvinkel.