20080707

Europeisk patriotism?

När jag hade författat inlägget Etnonationalism eller fotbollsnationalism? var jag inte nöjd. Jag säger i ett andetag att etnonationalism är inte bra. Det kan leda till krig. I nästa andetag säger jag att den Amerikanska nationalismen är bra och förhoppningsvis skall en europeisk EU-nationalism också vara bra.

Naturligtvis behöver jag förklara varför storleken på nationen kan vara betydelsefull eller om andra faktorer är viktiga.

Jag tror storleken på nationen kan vara av betydelse för om nationalism gror eller ej. En grupp människor på ett geografiskt område måste vara relevant historiskt för att en nationalism skall infinna sig. EU har en sådan dignitet att den "platsar" internationellt som en enhet i den multipolära värld som växer fram just nu.

Om jag får tro en artikel av Walter Berns på AEIs hemsida så är det Amerikanska begreppet patriotism relevant och Berns frågar sig om folket i EU kommer att älska det samma och dö för det i krig. En patriot dör för idén av sin nation, idén av dess betydelse.

Jag läste EU-barometern 68 från hösten 2007 idag och de finns inga tvivel i min mening att EU sakta men säkert konsolideras och frågan är snarare när än om den europeiska motsvarigheten till patriot måste definieras. Dvs när får man läsa om detta i svensk press?

2003 var EU inte redo att strida i Irak enligt den Amerikanska definitionen. För idén av life, liberty and the pursuit of happiness. Det skall bli intressant att se hur man kommer att utföra definitionen i Europa. Vilka skeenden som timar. Vid vilken konflikt? För vilka värden? Det finns ju redan soldater i EU uniform som riskerar sina liv men jag har fått en känsla av att detta nästan sker i skymundan. Behövs verkligen en annan definition än den USA och NATO använder sig av?

När Nordic Battle Group, en av arton EU Battle Groups, diskuterades nyligen i svensk press var man irriterade av att den inte hade använts. Pengarna ansågs varit spenderade i onödan. En sådan attityd är ju närmast infantil eftersom det samma skulle kunna sägas om det svenska försvaret genom tiderna. Det visar dock hur långt bort svenska media är från att diskutera ett EU-partiotbegrepp.

Inga kommentarer: