20080710

Invandring i Sverige relativt USA

Dick Erixon för en intressant diskussion på sin blogg som heter "Liberalism kräver assimilering" om begreppen integration/assimilering och vad som bör gälla i Sverige. Håkan Holmberg på Uppsala Nya Tidning har kommenterat Erixons tidigare inlägg och säger t.ex.:

"Kritisk förnuftstro - Karl Poppers term för en liberal intellektuell hållning - ersätts av tron att en persons bakgrund är viktigare än åsikter och argument. Striden mot sådana föreställningar måste liberaler alltid vara beredda att ta."

Jag tror det är en viktig distinktion att hävda att en persons åsikter och argument är viktigare än personens bakgrund.

Jag får inte riktigt klart för mig hur begreppen assimilering och integration definieras men jag har inga problem att definiera hur jag tror man bör göra i Sverige och hur jag har erfarenhet av att det går till i USA. Jag arbetade i Philadelphia i nästan tio år.

En person som kommer till ett land kommer alltid att behålla en del av sin ursprungliga kultur. Det går inte att kräva att vederbörande helt skall totalt "assimileras" om detta nu är en definition. Invandraren kan ett språk och har andra kulturella beteenden men måste naturligtvis lära sig det Svenska språket och följa de Svenska lagarna. Men därutöver kan invandraren berika Sverige med kulturella inslag som kan tänkas falla svenskarna i smaken. Därvidlag krävs ett intresse från svenskarna som jag såg efterfrågades i definitionen för integrering. De borde orka med ett sådant intresse för den tjänst invandrarna gör dem genom att komma hit och arbeta. EUs motto är ju förövrigt att vi är förenade i mångfalden.

Den Amerikanska smältdegeln är nog inte så totalt assimilerad som Erixon tror. Jag har själv erfarenhet från den 8m starka polska kommunen i USA. Chicago är Polens andra stad med 800000 polacker. De flesta av dessa polacker talar både Polska och Engelska men äter traditionell polsk mat, åtminstone inslag av densamma, och är ofta katoliker. Denna diaspora har också kontakt med folk i Polen.

Det finns naturligtvis personer som väljer att undertrycka sitt ursprung, inte tala sitt språk och anta alla seder och bruk som värdnationen har och som kan tänkas assimileras fortare men jag tror det är orimligt att kräva att alla skall gå den vägen.

Folks integrering i EU borde betyda samma sak. Att invandrare lär sig landets språk plus lär sig engelska för konsolidering av länderna och för möjliggörande av val av EU president. Jag tror det är viktigt att en dylik talar samma språk som väljarna.

Med tanke på hur mycket Irakier som kommit till Sverige får man hoppas att de inte bara är mottagna för att kunna säga att Sverige tagit emot fler flyktingar än USA, något som antyddes i samband med Irakkonferensen nyligen, utan att man i stället med USA satsar på att få fram ett Irak som kan bli en bundsförvant i framtiden med hjälp av den svenska Irakiska diasporan. Sådana tankegångar skulle ju befrämja den Svensk-Amerikanska relationen som behöver all hjälp den kan få efter många svåra år med Palme-dynastin.

Inga kommentarer: