20080703

Myndigheternas våld på medborgarna

När jag diskuterade dödsstraffet påmindes jag av en tabell med information i min lärobok i politisk vetenskap, Understanding the Political World, 2007, sidan 329, som beskriver hur många som dödats av myndigheter under 1900talet.

Våld via etablissemanget, totalt 262m, 86% av totala antalet
Via kommunistiska regeringar 153m, 50% av totala antalet
Via totalitära regeringar 28m, 9% av totala antalet
Via auktoritära regeringar 79m, 26% av totala antalet
Via demokratiska regeringar 2m, 1% av totala antalet
Via krig 41m, 14% av totala antalet
Totalt 303m individer

Mao Zedongs regim i Kina dödade 77m mellan 1923 och 1976. Joseph Stalins regim dödade 43m mellan 1929 och 1953. Man förstår Johannes Paulus IIs term en "dödskultur".

Det är väl den här typen av information som Forum för Levande Historia skulle kunna förmedla till Sveriges ungodomar. Kan inte påminna mig att man tog upp densamma under min skoltid. Det talas ju vitt och brett om hur vedervärdigt krig är men faktum är att krig har inte varit det största problemet.

I en artikel på DN.se för ett år sedan upplystes om den bristfälliga kunskapen hos ungdomen om kommunismens brott. Av någon anledning har man lyckats informera om nazismens brott men glömt kommunismens.

Det är väl ingen tillfällighet att Kina och Ryssland pekas ut som auktoritära länder av personer som Robert Kagan där regimerna inte ser öga mot öga mot den demokratiska världen. Å andra sidan kan man ju hoppas på att ett sådant förflutet manar till bättring.

Inga kommentarer: