20090407

Som att vända en supertanker

Helene Cooper har skrivit en utmärkt summering av President Obamas Turkietvistelse på nytimes.com som hon kallar: In Turkey, Obama presses for Mideast Accord.

Jag fastnade för informationen att Obama svarat ungdomar i ett Town Hall liknande möte i Istambul att ändra policy i USA är som att vända en supertanker. Man hade undrat om inte hans policy var ganska lik den av George W. Bush.

Jag upplever detta som väldigt spännande att Obama släpper små informativa bomber hela tiden så att åhöraren kan sakta bilda sig en uppfattning om hans "change" där han verkade orolig att han skulle skapa ett inbördeskrigsliknande syndrom i USA genom att svära President-eden på Lincolns Bibel.

Läste för några dagar sedan på wsj.com att hans budget leder till en ekonomi som Yin är jämfört med Yang med Reagans. "Trickle up" ekonomi i stället för en "Trickle down" ekonomi. Obama vill "empower" människor från botten och upp. Lustigt att författaren använde orden Yin och Yang. Kanske är det Obamas version av den Amerikanska Drömmen. Paul Krugman säger visserligen på BigThink.com att den Amerikanska Drömmen förverkligas lättare i Europa nuförtiden. Att det i Europa är lättare att byta sin socio-ekonomiska grupp.

Gideon Rachman undrar i sin krönika om Obama är "rätt man i fel tid". Jag tror han menar att Obamas talanger inte kommer att räcka till, även om de är ansenliga, på grund av en mycket svår tid.

Jag brukade försvara George W. Bush genom att säga att han gjort ett väldigt bra jobb i en mycket svår tid. Han såg sig ju tvungen att starta kriget mot terrorismen på grund av den olycksaliga 11e september katastrofen. Europa verkar nu anse, och jag är böjd att hålla med, kanske var reaktionen lite för stark och faran är förmodligen över. Ett visst mått av terrorism får vi nog leva med. Den går ej att bli av med och och kostnaden för att minska den blir lätt för stor. Jag tror jag vet en av huvudorsakerna till detta av erfarenhet. Folk försätts i situationer där de inte har något att förlora.

Inga kommentarer: