20090413

Summering av två års bloggande

Jag arbetade först med brytpunkten mellan religion och vetenskap i ett år. Det var den tid det tog att komma fram till vissa slutsatser. Jag läste bloggar, artiklar och böcker och arbetade mig med bloggen sakta framåt. Detta inlägg är mitt 661 så det blir ungefär en sida om dagen.

Det senaste året har jag förkovrat mig i utrikespolitik. Jag var inte helt en novis. Jag hade följt utvecklingen via The Economist i c:a 20år, något jag påbörjade när jag arbetade i USA. Jag hade också studerat vissa för ändamålet nyttiga ämnen såsom makroekonomi, företagsekonomi och socialpsykologi. Kanske skulle jag kunna bli en utrikespolitisk analytiker. Det beror till en del på hur länge jag kan hålla på.

Jag skulle ju kunna skriva det jag gör på min dator och inte lägga ut det på nätet men jag gör detta med baktanken att jag då bidrar med samhällsnytta. Alla har ju inte tid att läsa alla de artiklar jag gör så min selektion kan ju vara av intresse för en och annan. Det behöver ju inte vara många för att det skall vara mödan värt.

Jag anser också att jag är en ny slags fånge som genom att lägga ut mitt arbete gör att fångvaktarna inte kan utnyttja det ensamma. Jag tjänar inga pengar på mitt arbete och kan därför moraliskt läsa websidorna för en massa tidskrifter utan att prenumerera. Jag har dock en prenumeration på The Economist.

På lång sikt hoppas jag också nå en frihetsvariabel genom att göra min situation känd och därmed kunna nå frihet från den nya typ av förtryck som jag lider av.

1 kommentar:

Unknown sa...

Vad för slags förtryck?