20090430

Obamas väg--"Civil Religion"?

President Obama firar just sin 100:e dag i ämbetet. Det är något med Obama som andra presidenter inte har haft. Statistiken pekar inte på något märkvärdigt men han är populärare än vad statistiken visar. En del kallar honom "pop star" andra "messias". Filosofen Simon Critchley tror att det kan vara ett exempel på "Civil Religion".

Om jag förstår honom rätt så kan han mena att Obama ersätter religion med sitt politiska program. Jag läste det manifest som Ulf Bjereld hänvisade i ett inlägg där han presenterade socialdemokratins Broderskapsrörelse. Manifestet är mer politiskt än religiöst och Critchley tror att religionen i England ersattes av välfärdsstaten. Jag undrar om Bjereld är av samma uppfattning med sin vänsterkristenhet? Välfärdsstaten är ju på uppgång i världen men så är också religionen. De verkar inte ersätta varandra?

Själv måste jag säga att min tro på Gud är synnerligen apolitisk. Jag blandar inte Gudstro med politiskt troende på ideologier. Makt tror jag inte hör hemma i religionen. Jag försöker förankra politiken i vetenskapen där den hör hemma. Jag hänför visserligen, likt Spinoza, Gud till Naturen men avståndet till en förståelse är större än hos politiken. Vetenskapen är dock i min åsikt en bättre väg att söka Gud än teologin.

Inga kommentarer: