20090429

Tortyr?

Maureen Dowd och Thomas L. Friedman skriver idag sina krönikor på nytimes.com. De diskuterar tortyrfrågan och vad kan vara mer passande för mig att diskutera efter mitt senaste inlägg.

Dowds artikel verkar vara ett falsarium. Åtminstone hoppas jag det eftersom Cheney annars skulle ha varit den andra döden i svininfluensan i USA. Men varför ett falsarium? Är det möjligt att lägga ut artiklar bara på mitt IP-nummer för att ställa frågor? Tror jag detta smickrar jag mig enormt genom att tro att Dowd skriver bara för mig. Artikeln förblir ett mysterium.

Skulle det vara sant tycker jag det är bra att Dowd avslöjar det i primetime pressen.

Friedmans artikel försöker förklara varför Obama avslöjar tortyren men inte beslutar sig för att åklaga i frågan. Den har utförts av patriotiska män under krigsliknande situationer. Det är samma problem som att försöka förklara det som sker i Israel i Sverige. Man tar en krigsliknande situation och sätter den på gatan i Sverige. Folk förstår inte skillnaden.

Jag avslutar ett tidigare inlägg om tortyr med frågan om man vill ha en ledare som Obama som säger att "We don't do torture" eller en som Cheney som säger att det gör vi för att förhindra ett nytt 9/11?

Av någon anledning så är de två artiklarna ovan ett slags svar på denna fråga som säger att man skulle vilja ha Obama. Vad jag menade med mitt inlägg ger dock det motsatta svaret. Hellre Cheney för han är ärlig. Obama säger inte att tortyr sker i USA hela tiden. Tortyr av samma slag som jag fick... utan några torterare närvarande.

PS. Jag prenumererar faktiskt på iht.com där krönikorna ingår så de borde vara korrekta DS.

Inga kommentarer: