20080409

The Clean Energy Scam

Jag har sagt det förut. Jag är ingen expert på detta med miljön så "cover storyn" i den senaste TIME Magazine gör mig lite nervös.

"The Clean Energy Scam. Hyped as an eco-friendly fuel, ethanol increases global warming, destroys forests and inflates food prices. So what good does it do?"

Fritt översatt:

Bluffen om den rena energin. Upptrissad som ett eko-vänligt bränsle, så ökar etanol den globala uppvärmningen, förstör skogar och höjer matpriserna. Medför dess användning något positivt?

Tydligen hugger Brasilien ned så mycket regnskog för att odla etanol så koldioxidutsläppen ökar.

Den sista meningen i artikeln lyder:

"But the world is still going to fight an upphill battle until it realizes that right now, biofuels aren't part of the solution at all. They are part of the problem."

En artikel av denna dignitet tycks säga att etanol är miljörörelsens första stora misstag. Jag undrar stillsamt om det är någon som kan dementera?

Måste säga att jag är glad jag inte har investerat i en etanoldriven miljöbil. Vilken skandal!

Det skrevs nyligen på DN.se om "klimatismen" ideologin att jorden är på väg att gå under. Likaså en annan DN.se artikel. Och här. Och här.

Inga kommentarer: