20080412

Den trans-Atlantiska relationen

Jag har tidigare argumenterat för det positiva i detta att många länder använder engelska som andraspråk i skolan. Men vid internationella sammankomster talas tydligen de nationella språken offentligt för att markera nationaliteten.

Som en av de ledande nationerna i EU är Tyskland naturligtvis viktig i den trans-Atlantiska relationen mellan USA och EUs stater.

Det är därför intressant att notera att Tysklands utrikesminister Frank-Walter Steinmeier, på plats i Angela Merkels koalition sedan 2005 har besökt sin like Condoleezza Rice 7 gånger. Han inleder sitt anförande i ett sådant möte som följer (min översättning):

"UTRIKESMINISTER STEINMEIER: (Via tolk.) Tack Condi. USA är vår viktigaste allierade, och jag vill göra detta mycket klart, därför att detta är uttryckt i densiteten av våra möten. Jag tror det är sjunde gången jag är här för att tala med dig och för att träffa dig på "State Department" sedan jag började som utrikesminister. Tack för inbjudan och för att ge mig en möjlighet att tala med dig om en rad internationella konflikter där vi har gemensamma intressen och där vi är intresserade att söka lösningar tillsammans. Jag var mycket glad att jag kunde få diskutera dessa frågor med dig."

Inga kommentarer: