20081003

Debatten mellan Sarah Palin och Joe Biden

Igår läste jag lite kommentarer i pressen om främst Sarah Palin som var negativa. Man hänförde till sonderingar som hävdade att Palin inte skulle vara redo att ta över presidentskapet, att vara "a heartbeat away from the Presidency". Förväntningarna på Sarah Palin var därför låga och jag anser att hon överträffade dessa.

Min spontana reaktion är att Palin har potentialen att själv bli president medan Biden framstår som en evig vice president. Jag gillar hennes stil helt enkelt. Hon framstår som en av folket. Dessutom har hon visat prov på kompetens genom sitt arbete. Den så kallade exekutiva kompetensen.

Som hon sade själv, har hon bara varit med i kampanjen i fem veckor, och jag menar att hon presterade väl för en så kort inskolnings tid. Bo Inge Anderson på SVT kallade debatten tråkig. Jag anser att tråkigheten kom från den slätstrukne Biden medan Palin förblev intressant.

Konceptet att vara ett hjärtslag från presidentsskapet är ju intressant i sig. En vicepresident skall vara bisittande samtidigt som de skall ha potentialen av att kunna ta över. "Biljetten" med McCain/Palin ger två potentiella presidenter. En under inskolning och en seriös ansvarskännande och beprövad person. Sarah Plain kommer att vara redo för presidentskapet inom några månader förutsatt att folk röstar på McCain och henne. Condoleezza Rice tror jag skulle kunna vara en förträfflig vicepresident men Sarah Palin kan också vara detta--fast enligt en annan princip.

Inga kommentarer: