20070509

Att känna Gud

Samtidigt som jag diskuterade min modell igår dök ett inlägg från Wilfrid Stinissen upp, en karmelit munk, kallat Att känna Gud (Idag är Guds dag, 8 maj, ISBN 91-7195-394-9). Känna betyder i detta fall 'to know'. Karmeliterna fokusserar på kontemplativ bön. Följande citat knyter an till gårdagens diskussion "Gud kan du inte nå genom resonemang och diskussioner. Du kan inte tänka dig fram till kontakt med honom. Gud kan du endast nå genom att älska". En katolsk ståndpunkt i frågan om vilken egenskap som bäst predisponerar för kontakt med Gud skulle då vara att hjärtat/nous är dominant. Den rationella delen av vår mentala funktion skulle eventuellt kunna vara mindre effektiv. Tittar man närmare på br. Wilfrids uttalande kan det dock fortfarande vara så att ett experimentellt sökande av kunskap om Gud skulle kunna fungera. Det kan ju ej jämställas med ett rent rationellt tänkande. Mer Locke än Descartes. Kunskapen kommer från erfarenheten. Det vore ju kanske inte alltid önskvärt att man bara skulle söka Gud via kontemplation där man undertrycker rationellt tänkande och bildanalys. Jag har funnit en ledtråd in den Nicenska trosbekännelsen där det uttryckligen sägs att Gud blev materialistisk (kött) i och med Jesus tillblivelse. Är Gud materialistisk kan hans väsen sökas via vetenskapliga metoder. Finge jag gissa menar br. Wilfrid agape när han talar om kärlek. Det är inte den kärlek som ett älskande par råkar ut för (eros) utan kärleken mellan Gud och människan relaterad till kärleken till nästan men dock ej vänskap. Agape är det som skapar vår goda syn på människovärdet. (En bra beskriving på agape finns i The Four Loves, av C.S. Lewis, ISBN 0-00-628089-7). Vilken mental funktion använder man sig då av när man erfar agape? Jag har en känsla av att hela den mentala funktionen, den mänskliga funktionen, inkluderande ande-nätet, krävs. Jag behöver åtminstone själv mitt rationella tänkande för att försöka förstå begreppet agape. I den ateistiska värld, en värld i avsaknad av agape, som kommunismen skapade är det ju bevisligen så att problem med de mänskliga rättigheterna föreligger i en större grad än i den kristna världen.

Inga kommentarer: