20070522

Kristendomen vs. Humanisterna

Jag har funnit en något tillspetsad debatt i litteraturen om religionsfrihet där framförallt de så kallade Humanisterna är aktiva.

Humanisternas framfart skrämde mig lite så jag beslutade mig för att försöka förstå vad de står för. Deras hemsida var informativ.

En av grundprinciperna för humanismen är: "Humanisternas ändamål är att verka för att människor utan några religösa föreställningar skall kunna känna glädje och trygghet i livet."

Det låter ju inte så farligt. Denna strof får mig att undra om man inte letar efter det som de religösa kallar Gud? Men har folk inte religösa föreställningar är de väl lyckliga på något annat sätt.

Vidare hävdar man: "Vi tycker att det är tid för mänskligheten att bli mogen - att lämna bakom sig en världsbild byggd på myter och magi och istället nyttja vetenskap och beprövad erfarenhet till att förklara förhållanden i vår omvärld. Mänskligheten ska inte behöva söka lösningar i föreställningar om övernaturliga fenomen, "det mystiska" eller "Gud". Istället är det vi människor som tillsammans är ansvariga för mänsklighetens framtid."

Jag utbildade mig till vetenskapsman och jag förstod i denna process att vi aldrig kommer att veta allt. Snarare verkar det som om vårt sökande skapar fler problem än de vi började med. Människan normalfördelas förmodligen över andligheten och några behöver inte tron. Men att ha som mål att alla inte behöver tron verkar ovetenskapligt. Behovet av tron är en av de faktorer som skiljer oss från djuren.

Man säger också: "Vi ser å andra sidan ett ökat intresse för existentiella frågor. Kyrkans minskade roll har skapat ett tomrum som behöver fyllas."

Är det verkligen så att där finns ett tomrum? Undrar alltså ånyo om det inte snarare är så att andligheten har sökt andra vägar? Att tro att det finns ett tomrum är att undervärdera människan.

Att Humanisterna är den snabbast växande humanistorganisationen i världen 2006, enligt Wikipedia, betyder väl bara att man varit kompetitiv. Kanske musikgurun Björn Ulvaeus drog med sig några musikintresserade. Humanisterna har c:a 3000 medlemmar enligt egna uppgifter.

Inga kommentarer: