20070512

Vad konfirmerar konfirmationen

Allt färre konfirmeras i Sverige enligt en artikel i SvD.

Konfirmanderna tycker tydigen inte det är viktigt att vara med i Svenska Kyrkan. Det skulle kunna vara en bekräftelse på att kyrkan har problem och inte tron. Allt annat neutralt, hur stor procent kan man förvänta sig har ett andligt intresse av religöst slag i 15 års åldern? Hur många är andliga totalt sett?

Det finns enligt normalfördelningen så många troende och man börjar närma sig detta naturliga tal när andra stimulanser försvunnit över åren.

Ännu konfirmerar sig var tredje svensk 15åring. Antalet ungdomar som konfirmerar sig har sjunkit från c:a 80% till under 40% de senaste 35 åren. Det hände någonting i Sverige i slutet på sextiotalet. Kanske inte bara i Sverige.

5 kommentarer:

Barbaselo sa...

Jag läser i Svd: Den viktigaste förklaringen är att andelen barn som fostras in i en religiös tradition minskar, dessutom har utbudet av olika fritidsaktiviteter blivit så enormt stort. Dagens barn och ungdom har därför svårare att hitta fram till kyrkans aktiviteter, konstaterar religionsforskaren Mia Lövheim.


Det är en felaktig undersökning. Med tusentals nya svenskar från utomeuropeiska länder med annan religion, så är undersökningen felaktig.

Det vore väldigt intressant att se hur konfirmationssiffrorna ändrats bland etniska svenskar.

Ett barn till en muslim lär ALDRIG konfirmera sig, men bidrar ändå till statistiken genom att vara en svensk ungdom.

Jan Thurin sa...

barbaselo!

Tror inte felmarginalen är så stor med tanke på hur liten andel som är invandrare i Sverige. Man ser nog ungefär vad som hänt med etniska svenskar.

Själv är jag inte övertygad att orsakerna är de beskrivna. Tror inte att fritidsaktiviteterna ökat så mycket sedan slutet på sextiotalet. Undrar också varför föräldrainfluensen tycks ha minskat. Åtminstone antyds detta i texten.

Varför skulle aldrig ett barn till en muslim bli kristen och konfirmera sig. Förbjuder föräldrarna detta? I så fall finns ju en olaglig relionsofrihet i sådana familjer. Man kan ju också tänka sig att barn till muslimer blir kristna efter att de blivit myndiga.

Jan

Barbaselo sa...

Jan !

I ärlighetens namn så har jag inga faktiska belägg för att muslimska föräldrar förbjuder sina barn att konfirmeras.

Däremot finns det bevis för att barn i muslimska familjer, och då särskilt flickor, dödas för att dom är kära i "fel" pojkvän.

Att därför anta att barn i muslimska familjer har en något mer inskränkt frihet än i övriga familjer, anser jag ligga nära till hands.

Jan Thurin sa...

Barbaselo!

Det kanske bör tilläggas att detta med hedersmord inte är vanligt och att det i det stora flertalet av muslimska familjer nog är ganska normala förhållanden, dvs lika de svenska.

Tror du inte det?

Barbaselo sa...

Jan Thurin!

Jag vet inte vad jag skall tro.

Mina åsikter är en kombination av erfarenheter och fördomar.

Vad som är fakta dock, är ju att konfirmationen är ett av de kristna sakramenten, som skall bekräfta dopet.

Att då tro att ett muslimsk barn skulle underkasta sig denna kristna rit, ligger för mig långt ifrån verkligheten. (Jag kan ha fel).


När jag var i 15-årsåldern (på 70-talet) så var det många som konfirmerade sig bara för att få presenter av sina föräldrar.